“Sinds 2005 jouw online hulp bij afscheid”

Dierbare overleden? Vergeet niet alle abonnementen op te zeggen!

09 aug, 2022 | Algemeen, Rouw
9,6
Klanten vertellen

990 beoordelingen

Op het moment dat er iemand komt te overlijden, moet er van alles geregeld worden. De uitvaart, het inlichten van de uitvaartverzekeraar, de afwikkeling van de erfenis, het opzeggen van de huur of verkopen van de woning. Er komt heel wat op je af. Het is dan ook niet zo gek dat mensen lopende abonnementen nogal eens willen vergeten. Hierbij gaat het niet alleen om het abonnement op de krant, de Libelle of de Elsevier, maar ook om tal van andere soorten abonnementen.

Netflix, Hello Fresh en je OV-Chipkaart

Het woord abonnement klinkt misschien een beetje ouderwets, maar toch hebben we met zijn allen nog nooit zoveel abonnementen gehad als nu. Denk bijvoorbeeld aan je abonnementen op streamingsdiensten als Netflix of Disney Plus, een abonnement op een maaltijdbox, je abonnement op de sportschool of Spotify. Maar tegenwoordig kun je ook een kaas-abonnement, onderbroeken-abonnement of koffie-abonnement aangaan. Alles om het leven makkelijker te maken zullen we maar zeggen. Maar toch zorgt dit voor een flinke bak extra werk als iemand komt te overlijden, want al deze abonnementen zullen moeten worden opgezegd.

Stress

Pas blijkt vaak enige tijd na de uitvaart dat er nog de nodige abonnementen lopen. Ineens valt er een pakje scheermesjes op de mat. Nabestaanden worden op die manier steeds weer geconfronteerd met het feit dat hun dierbare er niet meer is. Daarnaast geeft het achterhalen van al deze abonnementen en het opzeggen hiervan veel stress. Zo verloopt het opzeggen van een abonnement voor de mobiele telefoon lang niet altijd zonder problemen. Dit kun je er tijdens je rouwproces eigenlijk niet bij hebben.

Ondersteuning bij het regelen

Het lijkt wel of er steeds meer geregeld moet worden op het moment dat iemand overlijdt. We hebben tal van abonnementen, social media-accounts en en wirwar van wachtwoorden. Het is niet zo gek dat nabestaanden soms door de bomen het bos niet meer zien. Gelukkig zijn er steeds meer uitvaartverzorgers die hier aandacht voor hebben en aanbieden hierbij te helpen. Daarnaast is er ook een organisatie die nabestaanden helpt met het stopzetten van alle abonnementen: Closure. Zij leveren deze dienst gratis door de samenwerkingen die zij hebben met tal van organisaties.