“Sinds 2005 jouw online hulp bij afscheid”

Steeds vaker staan er opvallende rouwadvertenties in de krant. Advertenties waarin de overledene nog even een laatste zegje lijkt te doen. Zo stond er laatst een rouwadvertentie van een 66-jarige Rotterdammer in de krant, waarin hij reclame maakte voor een paar restaurants: “Ga naar Bar Pulpo, of naar Dennis Frites Paleis en Surinaamse Broodjes, waar vooral het kadetje geroosterd varken een aanrader is”. Soms is de boodschap iets minder vrolijk. Bijvoorbeeld: “U hoeft het graf niet te bezoeken, want dat is toch niet gemeend”. Zou jij in jouw rouwadvertentie nog iets willen zeggen tegen de lezers?

Vroeger

Vroeger waren dit soort advertenties ondenkbaar. Wat dat betreft is er de afgelopen jaren heel veel veranderd. Steeds meer mensen houden zelf de regie over hun uitvaart en hebben alles al geregeld voor zij komen te overlijden. Hier valt vaak ook de rouwadvertentie onder.

Keuze

Veel keuzemogelijkheden waren er vroeger niet. ‘Met gevoelens van leedwezen hebben wij kennisgenomen’ of ‘Met verdriet en verslagenheid melden wij het plotselinge overlijden’. Veel meer dan dat was er niet mogelijk. Tegenwoordig is het opleuken van een rouwadvertentie steeds normaler geworden. Voor veel mensen is het heel belangrijk hoe zij gezien worden na hun overlijden. Ze willen de controle houden. Ook na hun dood. Vroeger was dit veel minder het geval. Misschien wil je graag herinnerd worden als een vrolijke Frans. In de rouwadvertentie kun je dan misschien een grapje maken.

Waarschuwing

Toch is het niet altijd vrolijk. Soms kan een overlijdensbericht ook een keiharde waarschuwing zijn. Nadat een meneer was overleden aan longkanker riep de verstokte roker in zijn rouwadvertentie anderen dringend op om te stoppen met roken. “Ik was een idioot die iedere dag weer tientallen keren dezelfde stomme beslissing nam. Stop. Nu. Jouw leven en dat van je dierbaren is ervan afhankelijk.”